Thursday 18 June 2015

SAMBAL SOTONG

Disebabkan Kak Ani dah lama tak documentkan (dalam erti kata lain, taip segala resipi ,masuk dalam blog) resipi ke dalam blog, maka kawan2 yang sudi menjenggah ke blog yang serba kekurangan ni akan dapat lah lihat segala resipi yang ada darinya dah di masak setahun yang lalu, baru nak diupdatekan dalam blog. Tapi itulah, di atas faktor kekangan masa yang membuatkan semua masakan ni tersimpan rapi saja di dalam external hard drive Kak Ani. 
.
.
.
.
.
Kali ni, Kak Ani nak kongsikan resipi Sambal Tumis Sotong. Ya, memang terdapat pelbagai resipi sambal sotong, tetapi, bagi Kak Ani, resipi sambal ini adalah di antara kegemaran Kak Ani oleh kerana rasanya yang pedas dan bak kata orang " kick"! Hahah. Kak Ani ni sememangnya gemarkan yang pedas. Gambar yang kawan2 tgk dibawah ni, Kak Ani tangkap masa tengah sibuk study di Edinburgh dulu. Kononnya rindukan masakan Melayu. Bak usikan kawan Kak Ani, ke mana jauh merantau sekalipun, mahukan belacan sebagai juadah selera juga. Ok lah, jom kita tengok resipinya.


SAMBAL SOTONG
By : Iryani Choo
Saiz hidangan : 5-6 orang

Bahan2 :
10 ekor sotong -dibersihkan dan dipotong
3 sudu makan cili sos
1 sudu makan pes asam jawa ( boleh juga sekiranya menggunakan perahan air asam jawa yang biasa)
1 sudu makan gula
1 labu bawang besar - dipotong besar untuk hiasan
 Air mengikut kepekatan yang dikehendaki
Garam dan perasa secukup rasa
Minyak untuk menumis

Bahan kisar :
Segenggam cabai kering - rendam dalam air panas, toskan dan mesin halus.
2cm belacan
1 labu bawang besar

*** kalau anda perasan, terdapat beberapa ekor udang dalam gambar di atas. Udang atau seafood yang lain, bolehlah ditambah mengikut citarasa anda ya!

Cara2 :
1) Kisarkan bahan kisar hingga halus. Panaskan minyak dan masukkan bahan kisar. Tumis hingga naik baunya dan pecah minyak.
2) Seterusnya, masukkan air,
asam jawa dan cili sos.Perasakan dengan garam, perasa dan gula. Kacau sebati dan biarkan seketika.
3) Seterusnya, masukkan sotong dan kacau sebati.Masukkan bawang yang dipotong bulat dan
biar menggelegak sebentar, anggaran 8-10minit untuk memastikan sotong masak. Walau bagaimana pun, elakkan dari ter "over cook" sotong untuk mendapatkan sotong yg manis dan lembut bila dimakan. Padamkan api, sedia untuk di makan bersama dengan nasi panas! :)

No comments:

Post a Comment