Wednesday 19 February 2014

CHOCOLATE CHUNKS MUFFINS

Salam semua! hari ahad ni, buat ape? Kalau boring2 tu, boleh la kita panaskan skill memasak kat dapur yer. Hihi. Kali ni saya nak share recipe muffin. Saya ni amat lah suka mkn muffin. Especially yg moist,huh! boleh mkn sampai berbijik2. Pastu esok,timbang berat nyesal! hihi. So,kali ni nak share recipe saya amik dari nigella lawson. Mmg sedap!! moist and yg paling penting sgt la mudah nak buat.
Satu benda yg kita kena tau pasal pembuatan muffin ni, kita tak boleh overmix dia,dlm erti kata lain, terlebih pukul adunan dia mcm kita pukul adunan kek. Muffin tak boleh overmix,sbb nanti dia tak naik dan texture dia tak gebu dan mantap. Jadi kwn2,jgn overmix yer. Cukup sekadar mix semua bahan2 biar sebati.

CHOCOLATE CHUNKS MUFFINS

3 cwn tepung naik sendiri
1 ½ cups gula castor/halus
2 tbs baking powder
2 biji telur
1 cwn minyak sayur/masak
1 tbs esen vanilla
1 ½ cwn yoghurt asli/sour cream
2 cwn cincangan coklat (cincang besar2 skit,baru best!)

Cara-cara :
1- Panaskan oven,sekurang2nya 10minit. Di dalam mangkuk kering, campurkan bahan2 kering bersama dan kacau sebati. Buat lubang ditengah-tengah adunan kering ni. Biarkan.
2- Di dalam mangkuk yang lain, pukul 2 biji telur. Cukup sekadar telur tu bercampur,tak payah pukul hingga kembang. Kemudian, masukkan minyak,esen vanilla dan yogurt. Kacau hingga adunan sebati.
3- Tuangkan adunan basah ke dalam adunan kering. Kaup balikkan perlahan-lahan hingga adunan sebati. Ingat!! masa ni,jangan overmix adunan. Cukup sekadar mix menggunakan spatula dan adunan sebati.Tak perlu guna mixer.
4- Masukkan ke dalam petitin yg di lapik cawan kertas. Bakar dengan suhu 160 darjah selama 20minit,atau sehingga muffin naik dan permukaannyer kuning keperangan. Keluarkan dan biarkan sejuk sebelum dihiasi dengan coklat cair/ikut kreativiti anda! Senangkan?

No comments:

Post a Comment